Se nem Funny, se nem Girl
2006.09.02. 19:16
2001.október 16. (KRITIKA)
Szerintem Böhm György tehet mindenről. Illetve, ha
mindenképpen felelősöket kell keresni az operetti Funny Girl kudarcáért, akkor a
karmester Makláry László nem tehet semmiről, az egyetlen dolog, ami biztosan és
jól funkcionált a végtelenségbe nyúló első és az unalomba döglő második felvonás
alatt, az a zenekar volt. Viszont ha a rendező a Duna felé sétálva koloncot köt
a nyakába, a magam részéről ugyan lebeszélném, de nem csodálkoznék. Amit itt
rendezői beosztásban el lehetett rontani, azt elrontotta. Az előadás nem tud
elkezdődni, helyette álakciókkal szórakoztatják a nézőt: roppant hatásosan
bevágják a vasfüggöny ajtaját, majd épp ennyire átütően felhúzzák az egész
vasfüggönyt, és Szulák Andrea ott sétálgat álcobolyprémben a színpadon, hosszan,
telten és kifejezéstelenül. Azt hiszem, Szulák Andrea nem tehet semmiről,
legfeljebb az a meglepetés, hogy hiába jellegzetes és összetéveszthetetlen a
hangja, mégis viszonylag unalmasan énekel. Egyébként amit tud, azt tudja, és azt
tudja, amit tud, tisztességes az igyekezete, nem látszik teljes agyrémnek
színpadi szerepeltetése, legfeljebb azon érdemes elgondolkodni, hogy miért van
ekkora hiány itthon komikából. Akkora az űr, hogy Szulák Andrea nem is tud hazai
példaképek után menni, szerintem megnézte az utóbbi idők Sandra
Bullock-filmjeit, és azt a figurát próbálja színpadra honosítani.
Ha van
rendezői koncepció az egész ritmustalan, döcögő, a megindulást folyton rossz
prózai részekkel megszakító előadásban, az az, hogy a musicalhez sztárok
kellenek ? legalább az első szereposztásban. Így kerül Szulák Andrea mellé
sarmőri minőségben Kulka János, aki megint csak különleges eset. Naiv néző azt
hinné, hogy ha Kulka semmit sem csinál, csak bejön és fölmondja vagy akár
fölolvassa a szerepét, már célnál van, már vonzó, már megvan a férfias, bűnös,
de ellenállhatatlan pasi, nem kell tovább erőlködni. Kulka János azonban a
rendezői kontroll híján magára hagyatva tovább erőlködik, és így az egész figura
kicsavarodik, eleganciából sznobéria lesz, vonzerőből álság és szélhámosság, két
fiatal ember történetéből a gengszter és a matróna kalandjai.
Az előadás
további sztárjai közül Csonka András továbbra sem tudja megmagyarázni, hogy
miért van benne ez a hatalmas vágy az éneklés iránt, ha egyszer az alapvetőnek
tekinthető énekhang hiányzik belőle, és fakó, fátyolos az orgánuma, Molnár
Piroska profizmusa, Margittai Ági rekedt hangja és a titkos sztár, Uhrik Dóra
lábemelgetése kevés ahhoz, hogy a pókerező hölgyek ne fölösleges ballasztként
lógjanak a cselekményen, Balázs Péter úgy, ahogy van, kétségbeejtő, viszont
Mednyánszky Ági megható a vasalóval a kezében eljárt szteppmagánszámában. A
,körültekintő koreográfus, Bakó Gábor mindenkire annyit bízott, amennyire képes,
tehát a tánc sem menti meg az estét. Csak annak való a Funny Girl, aki zenét
akar hallgatni, de aki zenét akar hallgatni, annak nem való a Funny Girl.
Fáy Miklós
(vissza)
|