Bár a Budapesti Operettszínház a hatvanas évek elejétől játszotta többek között a My Fair Ladyt, a Helló, Dollyt, a Funny Girlt vagy például a Hegedűs a háztetőn című darabot, ezek még nem teljesen a mai értelemben vett musicalek voltak, inkább úgynevezett musical comedyk - ahogy Kerényi Miklós Gábor, az operettszínház igazgatója fogalmaz. - Átmenetet jelentettek az operett és a musical között: volt bennük az operettre jellemző felnőtt mesevilágból, és rendszerint a kötelező happy enddel zárultak, de azért itt-ott megjelent már valami a musical misztikus, mitikus látásmódjából.
A modern musicaljátszás a Rock Színház megalakulásával kezdődött, amelynek társulata már valódi musicales, rockos hangvételű előadásokkal - mint a Jézus Krisztus Szupersztár, a Sztárcsinálók vagy a Nyomorultak -, aratott nagy sikereket. Az operettszínházban ez a stílus a Rock Színház társulatának beolvadásával jelent meg, ami két részre: operett, illetve musical tagozatra osztotta az intézményt.
Eközben egy másik, prózai színház, a Madách is igen korán az amerikai születésű műfaj területére merészkedett. Már a londoni ősbemutató évében, 1982-ben sikerült Szirtes Tamás rendezőnek megszereznie a Webber-féle Macskák jogait. (Bár ebben a szakmai előéletén kívül Szirtes néhai nagybátyjának, a Buckingham család fotósának ajánlólevele is sokat segített.)
Szirtes megkapta a "non replica" jogot, azaz nem egy az egyben kellett műsorra tűznie a darabot, másolnia díszletet, jelmezt, koreográfiát, rendezést, hanem saját átdolgozásukban és értelmezésükben vihette színre azt. A közönségre szabás lehetősége a szakmai elismerés mellett azért is nagy dolog, mert a magyar nézők mást várnak, mint mondjuk az amerikaiak vagy az angolok.
- A mi közönségünk, de főleg a 20 és 30 közötti korosztály szélsőséges előadásokat akar, amelyben erő, szerelem és történet is van - mondja Kerényi Miklós Gábor, aki sok más előadás után most a Rudolfot rendezi. - Amikor összeállítjuk a repertoárt, mindig szem előtt kell tartanunk, hogy a magyarok nem vevők a fanyar humorra, a polgári darabokra, a könynyed egyvelegekre.
A musicalszínházak ma elsősorban szórakoztatni akarnak, és az időközben komolyan felfejlődött technikai háttérrel - mint például a Rudolf szárnyas, fel-le mozgó hidraulikus emelője, forgószerkezetei - elkápráztatni a közönséget, de emellett legalább olyan fontosnak tartják a gondolati alapanyagot, az erős színészi játékot is.
A Színház és Filmművészeti Egyetemen 1971 óta képeznek operett- és musicalszínészeket. A három-négy évente induló szakon azóta 164, a színészethez, a tánchoz, az énekléshez egyaránt értő hallgató kapott oklevelet. A stúdiók, tanodák mellett főként még mindig innen frissítenek a színházak. Az utóbbi pár évben olyan sok fiatal tehetség jelent meg a társulatokban, hogy őket egyszerűen csak "nagy generációként" emlegetik. Bereczki Zoltán, Dolhai Attila, Janza Kata, Siménfalvy Ágota, Szinetár Dóra neve hallatán tömegek mennek be az előadásokra. (A színészek között a műfaj sikerei mellett az is nagyon vonzóvá teszi a pályát, hogy ezzel a végzettséggel a világ bármely pontján könnyű elhelyezkedni.) Olyan sokan kíváncsiak rájuk, hogy szinte reménytelen vállalkozás belépőjegyet szerezni egy-egy darabra. A Rudolf még csak pár hete árusított belépői novemberig elfogytak, de a Madách júniusi premierjére, Mel Brooks Producerek című darabjára sem kapni jegyet szeptemberig. Annak ellenére, hogy míg a Macskák idejében a nézőknek alig 70 forintot kellett fizetniük a belépőért, mára ez akár nyolc-tízezer forintba is belekerül.
A Budapesti Operettszínház a bécsi Vereinigte Bühnennel és a Szegedi Szabadtéri Játékokkal együttműködésben mutatja be Frank Wildhorn Jack Murphy amerikai szerzőpáros darabját, a Rudolfot. A történet Frederic Morton Utolsó keringő című könyve nyomán született; Habsburg Rudolf trónörökös és Vetsera Mária szenvedélyes, romantikus, ám tragikus véget érő szerelmét meséli el. A világpremier rendezője Kerényi Miklós Gábor, a magyar szöveget rajta kívül Zöldi Gergely és Somogyi Szilárd jegyzi. Rudolfot Dolhai Attila és Mészáros Árpád Zsolt énekli felváltva, Vetsera Máriát Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsanna.